Opplæringskontoret

Er mur- og fliseleggerfaget noe for deg?

Litt om faget

Arbeidsoppgaver

Mur- og flisleggerfaget kjennetegnes ved varierte arbeidsoppgaver. Vi bygger små og store hus. Vi reparerer små og store hus. Som mur- og flislegger vil du beherske grunnleggende ferdigheter som muring av grunnmur, teglvegger, peiser og piper. Flis og natursteinsarbeider. Muring av blokkprodukter, buekonstruksjoner, armert murverk, trekning av gesims, fugebehandling, ildfast og syrefast muring m.m.

Hva kreves

Teknisk og praktisk sans, skaperglede, evne til å arbeide selvstendig, ansvarsbevissthet. Har du disse egenskapene og setter i tillegg pris på god fortjeneste og lyse framtidsutsikter, er mur- og flisleggerfaget noe for deg.

Karrieremuligheter

Som murersvenn kan du utdanne deg videre til å bli murmester og starte dit eget firma med ansatte og lærlinger.Du kan bli byggeleder, tekniker, prosjektleder, rådgivene ingeniør, ingeniør, arkitekt, siv ingeniør, takstmann m. Flere.

Lønnsforhold

Vi er ingen lavtlønnsgruppe. Som lærling kan du tjene ca 400.000, fordelt på 2 år, og som svenn er gjennomsnittet i 2017 ca 550.000 pr. år. I de administrative stillingene vil det variere fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Du vil neppe tjene dårligere enn 650.000 – 800.000,-pr år.

Fellesoverenskomsten for byggfag, link til pdf

Elver som tar murfaget
Mur- og flisleggerfaget kjennetegnes ved
  • Trivelig og kameratslig miljø
  • Gode lønnsforhold
  • Arbeid både inne- uten dørs
  • Varierte arbeidsoppgaver
  • Muring av tegl og blokk
  • Pussing ute- og innvendig
  • Setting av veggfliser
  • Legging av gulvfliser
  • Muring og montering av naturstein
Murmesternes Forening
  • ca 40 Opplæringsbedrifter
  • Ca 106 medlemmer med mesterbrev
  • ca 50 lærlinger
  • Behov ca 25 lærlinger pr år
  • Skoler med Bygg og anleggsteknikk vg1 og Byggteknikk vg2 i Oslo og Akershus
  • Hellerud Videregående Skole
  • Kuben Videregående Skole
  • Stovner Videregående Skole
  • Nesbru Videregående Skole
  • Vestby Videregående Skole
  • Eidsvoll Videregående Skole
  • Bjertnes Videregående Skole
  • Jessheim Videregående Skole
  • Kjelle Videregående Skole (ikke vg2)
  • Nes Videregående Skole
  • Skjedsmo Videregående Skole

Murmesternes Forening Oslo

Murmesternes Forening, Oslo er en av Oslos eldste håndverksforeninger grunnlagt 1884. Foreningens medlemmer besitter allsidig kompetanse ved at flere medlemmer er spesialisert på ulike områder.

Våre medlemmer utfører alle typer oppdrag innen mur, puss, flis, restaurering og natursteinsarbeider. Flere av medlemmene utfører taksering av bolig og forretningseiendommer. I tillegg er flere medlemmer autoriserte entreprenører.