Hvorfor jenter passer godt som murere?

Jenter er kjent for å være både nøyaktige, grundige, tålmodige og ansvarsbevisste. Dette er egenskaper som kommer godt med som murer. Jenter er i tillegg flinke til å lytte til mennesker, liker for det meste å løse andres praktiske problemer og er gode til å kommunisere positivt med kunder og kolleger. I mur- og flisleggerfaget får jenter også nytte av sin estestiske sans.

– Jeg liker å utfordre meg selv og synes det er gøy med tungt, fysisk arbeid, ikke bare teori på skolebenken

– Malin (18 år)

Interessant – mye å gjøre – variert – nyttig – god lønn – gøy!

Mureren:

– murer nytt murverk
– rehabiliterer
– restaurerer

Mureren bygger nytt og rehabiliterer gammelt murverk, i ulike materialer og løsninger. Bygging og rehabilitering av baderom, dusjanlegg og svømmebassenger inngår også i faget. Mur- og Flisleggerfaget har lange tradisjoner som mureren viderefører og videreutvikler.

De vanligste arbeidsoppgavene til en murer kan være:

Muring av piper
Muring av Leca grunnmur
Muring av teglstein
Muring med skifer og naturstein
Legge fliser

Les mer om hva en murer gjør her

Det er et meget allsidig yrke. Som murer jobber du både ute og inne. Du kan jobbe på store byggeplasser og du kan ha oppdrag i private hjem. Du vil jobbe med våtrom og montere peis og piper. Mure fasader i teglstein og legge mye fliser. Faget spenner seg fra trekninger og gips-ornamenter til blokkmuring og støping av gulv og glassbyggerstein. Det å bli murer og flislegger dreier seg ikke bare om å stå og stable murstein eller å mure en grunnmur. Det er uante muligheter. Mye går også på rehabilitering. Det er et fag man aldri blir utlært i og mulighetene for utvikling er store. Både innad i faget, men også utenfor. Med andre ord så vil et svennebrev som murer gi deg unike muligheter i arbeidsmarkedet hvor du selv setter grensen for hva du vil oppnå.

Grunnleggende ferdigheter som kreves er:

• Muring av grunnmur,
  • vegger,
  • peis,
  • piper
  • og natursteinarbeider.

En rekke andre oppgaver kan være:

• Teglsteinsmuring og blokkmuring
  • Flislegging, våtromsarbeider, smøremembraner
  • Skifer- og natursteinmuring
  • Puss og overflatebehandling
  • Muring og montering av peis og andre ildsteder
  • Muring og montering av piper og pipeelementer
    – Legging gangveier, kantstein og fortauer med stein
  • Mure buekonstruksjoner, armert murverk, trekking av gesims, fugebehandling

Det meste av arbeidet er selvstendig, men det kan også være perioder at du er en del av større prosjekter, som for eksempel bygging, reparasjon eller vedlikehold av små og store bygninger.

De vanligste arbeidsoppgavene er teglsteins- og blokkmuring, fliselegging, våtromsarbeider inklusive smøremembraner. Både skifer og naturstein er materialer du vil du komme til å stifte bekjentskap med, og det blir både puss og overflatebehandling. Du kommer til å både mure og montere peis, piper og pipeelementer. Betong er også blitt en stadig viktigere del av yrket.

Må man være sterk som murer?

Noen ganger kan det være tunge løft som gjør at man må samarbeide med kolleger. Det gjelder uansett om du er gutt eller jente.

Teknologien er stadig under utvikling, og det jobbes daglig med å gjøre materialene lettere for mur- og flisleggeren. Det finnes også mange elektriske hjelpemidler, som gjør at de tunge løftene blir sjeldnere.

Men liker du å jobbe med både kroppen og hodet? Da kan mur- og flisleggeryrket være noe for deg!

Hvilke muligheter får jeg som jente og murer?

Med et svennebrev som mur- og flislegger kan du jobbe med alt fra teglstein til utsmykking av små fliser. Som murer vil du få mulighet til å jobbe både inne og ute, og arbeidet kan variere fra nybygg til restaurering av eldre bygninger.

Veldig mange velger å gå videre i utdanningen sin som murer og blir murmester. Dette åpner opp muligheter for deg som for eksempel ønsker å starte opp din egen bedrift eller har ambisjoner om å bli prosjektleder e.l.

Velger du Mur- og Flisleggerfaget, stiller du sterkt.  Det bygges stadig nytt og rehabiliteringsmarkedet er stort, derfor er det sjeldent arbeidsledighet blant murere.

– Jeg synes ikke kollegaene behandler meg noe annerledes bare fordi jeg er jente!

Det er veldig moro å bygge noe selv med hendene og du føler at resultatene av det du bygger blir veldig fort synlig. Det gir meg en veldig god følelse i kroppen når jeg drar hjem med tanken på at jeg har bygget et nytt bad til en familie!

– Nora (24 år)

Hvordan bli murer?

Utdanning

Utdanningsløpet i videregående opplæring er fireårig, hvorav to år består av opplæring i bedrift:

• Videregående trinn 1 (Vg1): bygg- og anleggteknikk
  • Videregående trinn 2 (Vg2): betong og mur
  • Toårig opplæring i bedrift: mur- og flisleggerfaget
  • Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev.

2+2
2 år skole, 2 år bedrift

1+3
1 år skole, 3 år bedrift

0+4
0 år skole, 4 år bedrift

Opptakskrav
Fullført grunnskole.

Etter- og videreutdanning
Med svennebrev kan du ta mesterbrev. Du kan bli byggeleder, tekniker, prosjektleder og rådgivende ingeniør. Du kan også velge å gå på en toårig teknisk fagskole.

Les mer om utdanningsforløpet og videregående skoler her

Lurer du på noe angående mur- og flisleggerfaget?

Enten det gjelder utdanning, lærebedrift eller annet. Ta gjerne kontakt med oss for en prat.
Vi på Opplæringskontoret er her for deg.

Murmesternes Forening er på Facebook, Instagram og TikTok

Få et innblikk i mureryrket og mureropplæringen ved å følge oss i sosiale medier.

Er du jente og har lyst til å være sterk og tøff? Stå for egne valg og være et forbilde for barna dine?

Velg utradisjonelt. Velg å bli murer.